سيد العاشقين

الخميس، 14 أبريل 2016

وانا ما بنافق*** بقلم الدكتور خالد عبد الحمديد خربوش

وانا مابانافق
................... 
قصيدة من ديوانى الأخير المعنون:
{معنى كلمة شعر إيه؟!!}والموجود
حاليًا مع الباعه توزيع مؤسسة
الأهرام الغراء.
الدكتور/خالدعبدالحميدخربوش
-----------
أنـا بـاعـلـنـهـــا بـعـزم وصـادق
أيـــــوه مــــوافــــق
على تنويع مشاريع وجميع
خطوات تتكافئ
وانا مابانافق
**********
ياللى رضيت بحياتك تبقى
تَــمــَن إسـعــادهــــــا
لجل أمانها بديـت بســـلامة
كـــــل حــــــدودهـــــــا
ومـعــــاك بـعـد عــنــايــة الـرب
جـنـودهـا أُسـُودهَــا
ســـيـر واتـأكـــد إن الـشـــعــب
مــعـــــاك مــتــوافـــــق
وانا مابانافق
**********
قَــبـل مـا تـحـفـر لـيـنـا قنالنــا
بـاقـول يـاحـبـيـبـنـــا
إنت حفرت إسمك برضانا
فى كــل قــلــوبــنــــــا
تـحـيـا مـصــر..وتحيا رجال
حــقــقــوا مــطــلــبـنــــا
ياللى بتبنى وتغزل لــيـهـــــا
بـــحــــــُب مـــَـرَافـِــــــق
وانا مابانافق
**********
شوف لما أنت لحفر قنالنا
أخــــــــدت قــــــــرار
شرطك تبقى بتمويل مصرى
ومـــصـــر عــَمَــــاَر
لبَّى الشــعــب وكــام ملـيــار
زادوا -ع المقدار
هيَّه دى مصر و دول أولادها
الحضن الدافئ
وانا مابانافق
**********
عِـشـنـا مـعـاك الـسـنـه بتـحـقـق
كـــــام إنـــــجــــــاز
دافــعـك حـُبـَك لتُراب وطـنـك
و بــــــــإعــــــــزاز
عهدك طيِّب جه "بـــشـــــروق"
يـنــبـوع الـغّـاز
مـع تـوقـيـت إنــشـاء وكـمــان
تـجـديـدلمـرافــق
وانا مابانافق
**********
بنما قناتها المنسوب فيها
أصــابُــه إعــاقــه
مـعـنـاه مـش ح تـمرر فـيــها
ســـُفـُن عــملاقــه
ســـُفُــن الــعـالم تـبـقى زهــور
وقـنـالـنــا الباقـــه
تسلم إيد مين شارك فيها
بخير متدافق
وانا مابانافق
***************************

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق