سيد العاشقين

الاثنين، 17 أكتوبر 2016

لو كان حبك خيانه السيدابوطاحون



  
لو كان حبك خيانه 
هيبقي آنا 
من غير كلام
الخاين الاول

كل اللي ركبو حيطانك 
قفلو بيبانك 
على إديه ولا اتحول

طول عمري منبوذ وصابر 
ما ملكت غير روحي 
وغير قلبي 
وغير قلمي 
أنا الشاعر 
كلامي واضح 
لكن دايما بيتأول

طول عمري راضي 
ومش طمعان 
أكون لا رئيس ولا قاضي 
لإني بجد مش فاضي

طول عمري اسند فى ضهرك 
مربي أنا مهرك 
دافع أنا مهرك 
من لقمتي ودمي 
واللي يمد ايديه على هواكي 
على سترك 
على شمسك 
على قمرك 
اموت فداكي 
ولا أشوف ف يوم قهرك

واما الظلام بيزيد 
والضحكة بتطاطي 
والنسمة تتحجر 
أقوم من عز موتي وأرجعلك 
تتطمني وتمدي إيدك 
بحفنة مية من نهرك 
أرجع شباب 
واقف على الباب 
فى ليلك وفى صبحك
واقف على الباب 
فى حزنك وفى فرحك 
واقف على الباب 
فى نومك وفى سهرك

طب عارفه نفسي ف إيه ؟!
أدخل ف يوم قصرك 
أنا اللي دايما أقول 
موال على الأرغول 
كل إللى حب ينول 
كل اللي حب يطول
يحصل ما يحصل يا نيل 
وأنت تجيب مية 
نروي الشجر والنخيل 
للنص فى المية 
واحنا السمك الصغير 
واحنا المعدية 
معرفش ليه راضين 
طول عمرنا ف الطين 
والسجن و الزنازين

الشهدا راحو فين ؟!
أكيد ف يوم راجعين 
جايبين بذور العدل 
وجناين المساكين 
جايين يحاسبو الندل 
وينصفو المظاليم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق