سيد العاشقين

السبت، 1 أكتوبر 2016

هذا الشعبي بقلم/ علي الحُسيني





الأغنيه الشعبيه غواني ------ غواني بالدلال - لا سقاني من الجمال ولا كمل فرحتي - وبعدين ويا الغزال - سرق راحة البال - وأخد مني ضحكتي واقول يا ناس قولو له -عن وجعي ومحبتي - الحلو لما مال مالت دنيتي طب ليه يا حلو تهجر وتنسي محبتي - أنا قلب داب في السكر والحب يا حلو اتعكر- لما سبت سكتي - ياما حسدونا العوازل - وغيرنا المنازل - والقمر ال نازل يبكي لدمعتي - أنا حظي من هواك ما تنور دنيتي - وسئلت عند الأطبا - عن حاجه تشفي المحبه - قالوا لي ارجع بعد حبه - وما لقوا دوا للنهارده يشيل من قلبي المحبه - احتاروا والله الأطبا وتاهو في سكتي - يا حلو يا ال عارف انت وحدك دوا - بس أنوي وانت عارف أنا خدام الهوي - أنا شوقي للوصال ما نساني الجمال دا زاد فيا الكلام وجدد لي الامل - أنا شوقي لضحكتك ما غربني عن سكتك - أن غبت عني يوم أنا قلبي يدلني - اعرف فين مكانك وأجيب أنا عنوانك من طيفك لما يجي يمسي في رؤيتي - بتقول عني ساهي واعرف كمان دواهي - لكن دا كله احساسي وكتر محبتي - يا حلو بلاش كده - القسوه بالشكل ده - دا انا لايمكن ارضي ألا أنا كنت ترضي بهوايا ودنيتي - وأن كنت صحيح غالي هترضي تبقي حلالي - وتنورفرحتا - ونعلق الزينه ونفرح دنيا حزينه وتورقص علي غنوتي - وتقعد يا حلو جنبي واشوف صورتك في قلبي - ساعتها قلبي يطاوعني لما يا حلو تندهلي - واشوف رسم أسمي علي حرف شفتك - سا عتها يا حلو بس اعرف أن الحلو حس وضحكتلي دنيتي ----------------------------- علي الحُسيني هذا الشعبي من تأليفي واختفظ بكامل حقوقي الأدبيه والماديه والفني



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق