سيد العاشقين

الجمعة، 9 سبتمبر 2016

حُلم أم گابوس ؟! بقلم زگريا ضاحي توفيق



حُلم أم گابوس ؟!
أنا صاحي ولا أنا بَحلَم
ولا حلمي قَلَبْ كابوس
أنا مش بَغَنِّي 
ولا غاوي أمَثِل فيلم هندي
بس الجيوب مفهاش فلوس
وأنا عايز أَكُل مم
وبيت صُغَيِّر فيه أتلَم
أنا والعيال
مش زي البهايم نايمين 
ف حُوش
الإيد قَصِيرَة والعين بَصِيرَة
ف دنيا ماشية بالمعكوس
تدي الحرامي من غير حساب
وعند الفقير لابسه حجاب
ممنوع تقرب تلمس تبوس

خلاص أجَرَّب ابقى حرامي
اسرق فلوس حد تاني
أعيش سعيد أبقي أناني
أمشي أزَمَّر ع الخلق أدوس
والناس ورايا تهتف باسمي
تصرخ تقول
الباشا جاي الباشا راح 
الله عليها عيشة البَراح
ََبِتقَوِّي النفوس

لا يا حِلمِي خلاص كفاية
عيش فقير زي البداية
كمل مبادءك للنهاية
سيب لجِيلَك عِبرَة ودروس
إن الأخرة بالاعمال 
وإن اِلجَنَّة مُش بفلوس

بقلمي/ شاعر الغلابة
زگريا ضاحي توفيق

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق