سيد العاشقين

الاثنين، 25 يوليو 2016

اسم القصيده هو قلمي *الشاعره صفاء شوق




 


اسم القصيده هو قلمي
نفسي اطلع بكلامى 
بره الكسره والفتحه
مفيش حاجه تحكمنى 
ولا وزن ولا قافيه
نفسي اعبر عال فقلبى 
والشعر يبقى على هوايه
منا ال بكتب بالفطرة 
من عند ربي دي هوايه
يطلع الكلام موزون 
من غير تعب ولا حكايه
ارسم عالوشوش ضحكه
واحكى الام بشكوايه
علي حب ولا طلشي 
وال انجرح من الصحاب
وال فى الدنيا مفرحشي 
وال من الفرحه يا ناس داب
نفسي تبقى يا قلمى
بعيد عن دايرة الحكام
تحكي للناس عن تعبى
وترسم فرحه بالكلام
تبقى طير بجناح كبير 
يغرد فى عالم الاحلام
يحكى علي فى ليله صاحى
يدعى ربه يزول آلام
والي سهران فى ليل حبيبه 
يدعى ميطول الخصام
نفسي اكتب كل حاجه 
حاسه بيها و عايشه فيها
اوحتى حكايه سمعها قلبى 
واتاثرت ياناس بيها 
اغنى اضحك اعيط افرح
وسط سطورى ال عايشه فيها
مش عايزه يبقى فيه حدود
لكلمه ضايعه اعدل فيها
كل حاجه تكتبها تبقى
هى هى بحور معانيها
مش لزم تبقى نفس الكلمه
او مشابها للي قبليها
والحمد الله ادينى بكتب
وبردو مبعدلش فيها
حتى لو مش قاصده انى
اكتب قصيده واوزن قوفيها
بتبقى بردو موزونه هى
من غير ما اقعد اعدل فيها
وادينى فى الكلام موجوده
روحى بترفر حوليها
اسم القصيده هو اسمى
منقوشه انا فى بحور معانيها
مرسومه انا فى القصيده 
برقص عالبيوت حافيه
لكن نفسي ولو مره
اخرج عالوزن والقافيه
بقلمى الشاعره صفاء شوق

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق