سيد العاشقين

السبت، 15 أكتوبر 2016

بقلم عادل عبد الغنى عبد الحميد رساله إلى امى







بقلم عادل عبد الغنى عبد الحميد 
رساله إلى امى 
باعتب عليكي يا أمى اسمعينى 
ازاى بتبكى وانا بالجنه شهيد
ليه الدموع فى عيونك فهمينى 
والليله ليله فرحتي الليله عيد
زغرطى زغروطه حلوه فرحينى
مهر الحوريه اتدفع اليوم اكيد 
حلوه الشهاده يا أمى صدقينى 
حلوة قوى بدمى ابنك سعيد 
على جسمى علم بلادى الجميل
على قلبى رصاصه من حديد
كان حلمك تشوفينى عريس
طيب ما أنا عريس وكمان جديد
عندى الف زفه وألف دعوه
بس فوق عند رب حميد مجيد
ليه تزعلى وانا بايدى حنتى 
ليه تغضبى وانا برحمه رب العبيد
كل الحكاية بحب بلدى واهلى 
كل الحكايه أن بحارب شيطان مريد 
يرضيكى يقولو على ابنك جبان 
والله ما يحصل ولو يزيدو نزيد
ان مات مننا واحد يطل 
يخرج من دمى مليون وليد
وازاى أبص بعينك يا غالية 
وكلاب الغدر عايزه تنحر الوريد 
وازاى أقابل ربنا واستغفره 
ويقلب بلدى ارهاب زى الصديد 
ده انا فدى اخوانى واهلى 
حتى لو من عمرى خلص الرصيد 
ان جندى مصرى خيرة الجند 
ان ابن الجبل واجمد منه وشديد
صعبان عليكي فراقى معلش
صبرك يا امى ربك كريم رشيد 
لملمى تراب بلدى على كفنى 
شايفك يا غالية لكن من بعيد
اموت الف مرة و مرة 
ولا أن اخويا يبقى بالاوطان شريد
اتحنى من دمى وافرحى 
وجوه قلبى طبطبى بكل ايد
شايفه يا امى ده مش جنازه 
ده موكب ملك وده حلمه الوحيد 
يحضن كفوف النور بالسما 
والدم مسك وعنبر يا فرحى زيد 
لو مت الف مرة حلوه الشهادة 
عشان بلدى تعيش عمرى زهيد 
حلوة ضحكتك يا ام البطل 
وبكرة احلى بدمى احلى اكيد
تمت 
بقلم عادل عبد الغنى عبد الحميد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق